وبلاگ

آشنایی با 4 مدل پیچ پرکاربرد

پیچ پرکاربرد

شناخت انواع پیچ پرکاربرد به شما کمک می‌کند تا هنگام خرید پیچ و مهره دقیقاً به سراغ گزینه‌هایی بروید که با نیاز شما همخوانی دارند. امروزه چهار نوع پیچ به عنوان پرمصرف‌ترین محصولات موجود در بازار در نظر گرفته‌ می‌شوند که عبارت‌اند از: پیچ‌های پروانه‌ای، پیچ‌های دوسر روزه، پیچ‌های چشمی و پیچ‌های مرحله‌ای. اگر قصد دارید با این پیچ‌ها و معایب و مزایای هر یک از آن‌ها بیشتر آشنا شوید، پیچ و مهره پریزاد را تا پایان همراهی کنید.

پیچ پرکاربرد پروانه ای

نخستین موردی که باید به آن بپردازیم، پیچ پروانه‌ای است. نام‌‌گذاری این پیچ به دلیل طرح خاص باله‌های عقب آن است که دقیقاً ما را به یاد بال‌های یک پروانه می‌اندازد. این مدل طراحی باعث می‌شود تا کاربران به راحتی و بدون نیاز به ابزار خاص، بتوانند با کمک دستان خود پیچ را سفت کنند. پیچ‌های پروانه‌ای در ابعاد گوناگونی به فروش می‌رسند و معمولاً از جهت اندازه باله و ضخامت آن متفاوت هستند. از پیچ‌های پروانه‌ای به منظور ساخت درپوش‌ها و یا اتصال کوتاه‌ مدت یک سری سازه‌های به خصوص استفاده می‌شود.

مزایا

همان‌طور که بیان شد، برای پیچیدن یا سفت کردن این پیچ نیاز نیست به سراغ ابزار خاصی بروید. تنها کافی است دو انگشت خود را بر روی باله‌های تعبیه شده در این پیچ پرکاربرد قرار دهید و شروع به سفت کردن آن کنید. این امر مهم‌ترین مزیت برای پیچ‌های پروانه‌ای به شمار مي‌آید و در واقع دلیل اصلی محبوبیت آن‌ها نیز به شمار می‌رود.

معایب

پیج‌های پروانه‌ای علی رغم برخورداری از کیفیت بالا برای مواردی که لازم به تحمل فشار بسیار توسط پیچ وجود دارد چندان مناسب نیستند. متصل کردن دو قطعه که احتمال جدا شدن آن‌ها به وسیله فشار و یا ضربات فیزیکی شدید پیش‌بینی می‌شود نباید به وسیله پیچ‌های پروانه‌ای انجام بگیرد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که میزان قدرت این نوع پیچ‌ها زیاد نیست و همین امر مهم‌ترین عیب آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: پیچ و مهره پلی آمید چیست؟

پیچ های پرکاربرد

پیچ پرکاربرد دوسر رزوه

یکی دیگر از انواع پیچ‌ پرکاربرد که احتمالاً‌ با آن آشنا هستید، پیچ دو سر رزوه نام دارد. وجود دو رزوه فلزی در دو طرف این محصول منجر به این نوع نام‌گذاری شده است. در صورتی که قصد داشته باشیم دو پنل مختلف را بدون هیچ واسطه خاصی به هم متصل کنیم، باید به سراغ خرید پیچ و مهره های دو سر رزوه برویم و از آنان برای انجام این کار کمک بگیریم.

مزایا

ساختاری کلی پیچ‌های دو سر رزوه باعث شده است تا میزان استحکام به وجود آمده به وسیله آنان فوق‌العاده زیاد باشد. به همین دلیل، می‌توان از آن‌ها در شرایط بسیار حساس نیز استفاده کرد. این پیچ‌ها به مرور زمان دچار سستی و خرابی نمی‌شوند و به راحتی می‌توان نسبت به سفت کردن مجدد آن‌ها اقدام کرد.

معایب

همانند سایر انواع پیچ پرکاربرد، پیچ‌های دو سر رزوه نیز دارای معایب مختص به خود هستند که از بین آن‌ها می‌توانیم به یک مورد مهم اشاره داشته باشیم. عیب اصلی این نوع پیچ‌ها آن است که برای نصب کردنشان باید از یک سری ابزارهای ویژه استفاده کنیم. این موضوع دقیقاً برخلاف وضعیت پیچ‌های پروانه‌ای است.

پیچ پرکاربرد چشمی

از این مدل پیچ با نام‌های مختلفی یاد می‌شود‌ (به عنوان مثال پیچ حلقوی). بخش فوقانی این نوع پیچ‌ها دارای یک ساختار دایره‌ای شکل است که می‌توان طناب یا موارد مشابه را از درون آن عبور داد. به همین دلیل، این پیچ عموماً در مواردی همچون صخره‌نوردی و یا سیستم‌های انتقال اجسام به کار گرفته می‌شود. البته می‌توان از آن جهت متصل کردن اجسام مختلف به دیوار هم کمک گرفت.

مزایا

ساختار متفاوت پیچ‌های چشمی باعث شده است تا به کارگیری آنان بسیار راحت باشد. به نوعی می‌توان بیان کرد که سفت شدن پیچ‌های حلقوی و پروانه‌ای به یک شکل است و نیازی به استفاده از ابزار خاصی برای کار با آن‌ها ندارید. این نوع پیچ‌ها از مقاومت بسیار خوبی در برابر افزایش وزن برخوردار هستند و می‌توانند به راحتی چند ده کیلوگرم را تحمل کنند. پیچ‌های چشمی به راحتی نیز باز می‌شوند تا بتوانید از آن‌ها بارها استفاده کنید.

معایب

موارد استفاده از پیچ‌های چشمی نسبت به سایر مواردی که از آن‌ها صحبت کردیم محدودتر است که این موضوع را باید به طراحی متفاوت آن‌ها ارتباط دهیم. از سوی دیگر، هر گونه اختلال در نصب این نوع پیچ‌ها می‌تواند منجر به ضعیف شدن ساختار آن‌ها شود. البته این دو عیب به خصوص چندان چشم‌گیر نیستند و باید از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم.

4 پیچ پرکاربرد

پیچ پرکاربرد مرحله ای

آخرین گزینه‌ای که باید از آن یاد کرد، پیچ مرحله ای است که در زبان انگلیسی به آن step bolt نیز گفته می‌شود. مهم‌ترین شاخصه ساختاری این پیچ، وجود یک شفت بزرگ در قیمت میانی آن است. پیچ‌های مرحله‌ای به گونه‌ای ساخته شده‌اند که امکان اتصال مهره‌های گوناگون به آن‌ها وجود داشته باشد. از پیچ‌های مرحله‌ای در صنایع خاصی همچون ساخت و ساز و تولید خودرو کمک گرفته می‌شود، زیرا دارای طراحی ماژولار یا چند پاره هستند.

همچنین بخوانید: انواع رول پلاک و کاربرد آن ها

مزایا

مزیت مهم پیچ‌های مرحله‌ای آن است که دست ما را برای ایجاد اتصالات پیشرفته باز می‌گذارند. مهم نیست به دنبال ایجاد چه نوع اتصالی هستید، زیرا در هر صورت با انتخاب کردن پیچ‌های مرحله‌ای به راحتی می‌توانید به هدف خود دست یابید. استحکام عالی در طولانی مدت و عمر مفید بالا دو مزیت عالی دیگر برای پیچ‌های مرحله‌ای هستند.

معایب

برای به کارگیری این نوع پیچ پرکاربرد باید از یک سری ابزارهای ویژه استفاده کرد که خود یک نوع عیب به شمار می‌آيد. به خصوص اگر در شرایطی قرار بگیریم که امکان دسترسی به این دسته از ابزار وجود نداشته باشد. یکی دیگر از عیوب مربوط به پیچ‌های مرحله‌ای آن است که قیمت بالاتری نسبت به سایر پیچ‌های موجود در بازار دارند، زیرا فرایند ساخت آن‌ها دشوار است و تنها برخی از شرکت‌ پیچ فروشی ها نسبت به تولید این دسته از محصولات اقدام می‌کنند.

امروزه انبوهی از پیچ‌ها با ساختارها و اشکال گوناگون در بازار یافت می‌شوند که هر یک از آن‌‌ها دارای مشخصات فنی خود هستند. در این متن به انواع گوناگونی از پیچ‌های پرکاربرد اشاره کردیم و هر یک از آن‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این پیچ‌ها می‌توانید با پیچ و مهره پریزاد در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *