وبلاگ

اسکلت پیچ و مهره‌ در ساختمان سازی

اسکلت پیچ و مهره ای

برای اتصال سازه‌های فولادی در صنعت ساختمان سازی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از این روش‌ها استفاده از اسکلت پیچ و مهره‌ در ساختمان سازی است. در برخی موارد از روش جوشکاری نیز برای اتصال سازه‌ ها استفاده می‌شود. هرکدام از این روش‌ها می‌تواند ویژگی یا معایب خود را داشته باشد. اما به طور کلی امروزه استفاده از اسکلت پیچ و مهره به علت مزایای خوبی که دارد مقبولیت بیشتری در صنعت ساخت و ساز دارد.

در اسکلت پیچ و مهره‌ تمام مراحل جوشکاری به شکل کامل درکارخانه و از قبل انجام می‌شود. این روش سبب می‌شود که کنترل بیشتری بر روی اجرای کار انجام شود و به همین علت بر انجام فرآیند کاری نظارت بهتری خواهد شد و خروجی کار کیفیت بیشتری نسبت به سایر روش‌های جوشکاری دارد.

مزایای اسکلت پیچ و مهره‌ای

امروزه استفاده از اسکلت پیچ و مهره‌ به علت مزایای زیادی که دارد بسیار رایج است. که پیچ و مهره پریزاد در ادامه توضیح خواه داد. یکی از ویژگی‌های مهم این نوع اسکلت این است که با سرعت بسیار بالاتری قابل اجرا می‌باشد و این ویژگی به خصوص در دنیای امروز که رشد صنعت ساختمان‌سازی بالاتر رفته است بسیار مهم است. از دیگر ویژگی‌های جالب توجه در استفاده از این نوع اسکلت این است که می‌توان آن را براحتی باز کرد و در سایر بخش‌های دیگر استفاده کرد. اسکلت‌های پیچ و مهره‌ای هیچ محدودیتی در تعداد اتصالات ندارند و شکل صنعتی بسیار مطلوب‌تری را دارند. درصد اطمینان استفاده از سازه‌های پیچ و مهره‌ای بالاتر است و هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌های موجود دارد. استحکام این نوع از اسکلت‌ها بسیار بالا است به طوری که مقاومت خوبی در برابر زلزله و حوادث طبیعی دارند و به همین علت در سازه ‌های مرتفع استفاده می‌شوند. همچنین این نوع از اسکلت، در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است.

بیشتر بخوانید: شیار پیچ و انواع آن

اسکلت پیچ و مهره

معایب اسکلت‌های پیچ و مهره‌ای

اسکلت پیچ و مهره‌ در کنار سایر ویژگی‌های متعددی که سبب منحصر به فرد و کاربردی شدن آن شده است، مشکلات اندکی نیز دارد. یکی از این معایب این است که در برخی مواقع محل اتصالات و یا سوراخ‌ها به خوبی بر یکدیگر منطبق نمی‌شود، البته بسیاری از کارخانه‌ها نهایت دقت خود را بکار می‌گیرند تا قطعات متناسب با قطر پیچ سوراخ شوند. در موارد اندکی نیز ممکن است بعضی از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از تجهیزات نامناسب و بی‌کیفیتی استفاده کنند که در نتیجه کار تاثیرگذار خواهد بود.

از اسکلت پیچ و مهره‌ای در چه سازه‌ای استفاده می‌شود؟

دنیای امروز بسیار متفاوت‌تر از گذشته است. در زمان‌های نه چندان دور استفاده از این نوع اسکلت تنها برای ساخت سوله‌ها و مجتمع‌های صنعتی مورد توجه قرار می‌گرفت. در موارد دیگر اسکلت‌های پیچ و مهره‌ای در صنایع نفت و گاز نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه این نوع اسکلت در سازه‌های اداری، تجاری و مسکونی نیز استفاده می‌شود که یکی از دلایل این استفاده، سرعت بالای نصب و اجرا و نیاز نبودن به عملیات جوشکاری محسوب می‌شود. همچنین با توجه به این که صنعت ساختمان‌سازی صنعتی روبه رشد است استفاده از این نوع از اسکلت‌ها می‌تواند باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

هزینه ساخت اسکلت پیچ و مهره‌ای

ممکن است گمان کنید با توجه به مزایای فراوانی که این نوع از اسکلت دارد هزینه ساخت بسیار بالایی نیز دارد، در حالی که در ساخت این نوع از اسکلت از مواد سبکی استفاده می‌شود که هزینه ساخت را کاهش می‌دهد. به غیر از مورد اخیر باید یادآور شویم که هدر رفت مصالح استفاده شده در اسکلت پیچ و مهره‌ نسبت به روش‌های جوشکاری کمتر است که همین امر نیز بر هزینه تمام شده اثرگذار است.

اسکلت پیچ و مهره چست

مشخصات پیچ و مهره‌ها در استفاده از این نوع سازه

در اتصالات پیچ و مهره‌ای از دو نوع پیچ پرمقاومت و پیچ معمولی استفاده می‌شود. پیچ‌های معمولی از فولاد نرم تشکیل شده‌اند و به همین علت مقاومت کمتری دارند و در سازه‌های سبک یا بخش‌های درجه دوم سازه استفاده می‌شوند. این پیچ ها معمولا دارای استاندارد DIN آلمان هستند و قطر آن‌ها بین 12 تا 36 میلیمتر است. با توجه به این که پیچ‌های معمولی مقاومت کمتری دارند ممکن است بر اثر ضربه جدا شوند به همین دلیل در پشت مهره‌ها واشر فلزی، خار خم شده و یا ورق‌های شیاردار قرار می‌گیرد. با توجه به تمام دلایلی که ذکر شد استفاده از پیچ‌های معمولی در اتصالات اتکایی قابل استفاده است.

یکی دیگر از پیچ‌هایی که در اتصالات پیچ و مهره‌ای استفاده می‌شود، پیچ پرمقاومت است که دارای مقاومت بسیار بالاتری نسبت به پیچ معمولی است. این پیچ‌ها از کربن متوسط و فولاد بسیار مقاوم‌تری تشکیل شده‌اند و به همین علت این نوع از پیچ‌ها در برابر حرارت نیز بسیار مقاوم‌تر هستند. در پیچ‌های پرمقاومت مقاومت برشی در سرتاسر قطر پیچ قرار دارد و اصطکاک خوبی بین مهره و سطوح فلزی ایجاد می‌شود.

همچنین بخوانید: پیچ و مهره گالوانیزه گرم

انواع سوراخ در اتصالات پیچ و مهره‌ای چگونه است؟

سوراخ‌های مختلفی در اتصالات پیچ و مهره‌ای وجود دارد که می‌توان برای افزایش سرعت کار و صرفه جویی در زمان از آن‌ها استفاده کرد از جمله: سوراخ استاندارد گرد و سوراخ بزرگ شده گرد، سوراخ لوبیایی کوتاه و بلند و در نهایت سوراخ لوبیایی عمودی شکل از انواع سوراخ‌هایی است که در این سازه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از نکته های مهم، توجه به این موضوع است که قطر سوراخ استاندارد باید بیش از 2 میلمتر نسبت به قطر پیچ باشد. برای خرید پیچ و مهره با ما تماس بگیرید.

از دیگر موارد مهم در استفاده از اتصالات پیچ و مهره‌ای توجه به این مورد است که نقطه اتصال باید قدرت لازم بسیار خوبی داشته باشد زیرا در غیراینصورت کلیه سازه در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *