وبلاگ

انواع رول پلاک و کاربرد آن ها

رول پلاک

رول پلاک ازجمله لوازم کاربردی است که در هر کیف ابزاری از حرفه‌ای تا معمولی حضور پررنگی دارد. از این ابزار برای نصب وسایل مختلف مانند قاب عکس، تابلو و… استفاده می‌شود. همچنین امکان نصب آن برروی سطوح بتنی، آجری و گچی وجود دارد؛ فقط برای نصب روی سطوح چوبی کاربرد ندارد. از آنجایی که رول پلاک‌های مختلفی در بازار وجود دارد و هرکدام کاربرد متفاوتی را ارائه می‌کنند، در ادامه به بررسی انواع این ابزار و کاربردهای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لیست انواع رول پلاک

استفاده از رول پلاک در مواقعی که پیچ نمی‌تواند به‌تنهایی وزن لوازم و قطعات را تحمل کند، کاربرد دارد؛ چراکه این ابزار باعث ایجاد مقاومت بیشتر در نصب وسایل به سطوح مختلف می‌شود. از این ابزار کاربردی می‎توان برای اتصال هر وسیله‌ای که قرار است با پیچ یا میخ نصب شود، استفاده کرد. از آنجایی که این ابزار با متریال‌ و در شکل‌های متفاوت تولید می‌شود، انتظار کاربردهای مختلفی نیز از آن‌ها می‌رود. برای استفاده درست و به‌جا از انواع رول‌پلاک‌‌ها، ادامه این مطلب اماده شده توسط پیچ و مهره پریزاد را مطالعه فرمایید.

رول پلاک یونیورسال

رول‌پلاک یونیورسال، همان رول‌پلاک‌های پلاستیکی کلاسیک است که می‌توانید از انواع مختلف آن استفاده کنید. این ابزار زمانی که داخل دیوار نصب می‌شود و پیچ در آن قرار می‌گیرد، با گسترده شدن در دیوار جایگاه محکم و مقاومی را فراهم می‌کند. پیچی که برای اتصال رول‌پلاک یونیورسال انتخاب می‌کنید باید دارای ارتفاع و ضخامت مناسبی باشد و با ویژگی‌های رول‌پلاک همخوانی داشته باشد. برای خرید دقیق تر با پیچ فروشی مد نظر خود مشورت کنید.

کاربرد رول پلاک

رول پلاک چکشی

برخی از انوع رول‌پلاک با یک پیچ مخصوص یا میخ فلزی همراه است که به‌همین دلیل به آن‌ها رول‌پلاک چکشی می‌گویند. میخ و پیچ همراه با این ابزار توسط چکش داخل رول‌پلاک قرار گرفته و استحکام خوبی را ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید پیچ را در دیوار محکم‌تر کنید، درکنار کوبیدن پیچ داخل رول‌پلاک از پیچ‌گوشتی نیز استفاده کنید. پیچ‌های مخصوص رول‌پلاک چکشی نسبت به پیچ‌های معمولی، سرعت کار بیشتری دارند و برای نصب این موارد مناسب هستند:

  •  نصب پایه
  •  تیرهای چوبی
  •  قاب پنجره
  •  پانل سقف
  •  روکش دیوار

 پروانه ای

همان‌طور که اشاره شد، انواع رول‌پلاک با کارایی متفاوت شناخته می‌شوند؛ بنابراین اگر قرار است روی دیوارهای توخالی وسیله‌ای نصب کنید، استفاده از رول‌پلاک پروانه‌ای را در الویت قرار دهید. این ابزار دارای دو بخش و 4 پر است که با ویژگی‌ها و کارایی منحصربه‌فرد خود برای سوراخ‌های با عمق کم، بهترین گزینه محسوب می‌شود. زمانی که رول‌پلاک پروانه‌ای در دیوار قرار می‌گیرد و پیچ در آن محکم می‌شود، بخش پشت رول‌پلاک به سمت قسمت جلویی آن، تا می‌شود و به این شکل مقاومت را دوچندان می‌کند. این ابزار به‌ویژه برای نصب وسایل مختلف روی دیوارهای گچی و سطوح مشابه، اتصال محکمی فراهم می‌کند. برخی از اصلی‌ترین کاربردهای رول‌پلاک پروانه‌ای عبارت است از:

  •  نصب تابلوی نقاشی
  •  نصب آینه
  •  نصب دکوری‌های سبک

بیشتر بدانید: پیچ چوب چیست؟

رول پلاک انکر بولت

زمانی که می‌خواهید یک وسیله با بار سنگین را نصب کنید، بهتر است از بین لوازم موجود در جعبه ابزارتان، رول‌پلاک انکر بولت را انتخاب کنید. این ابزار برای نصب وسایل سنگینی که قرار است بعد از اتصال، بار زیادی را تحمل کند مانند قفسه‌های بزرگ، مناسب است. رول‌پلاک انکر بولت دارای یک قسمت مخروطی است که پس از محکم شدن مهره و قلاب، به سمت داخل کشیده می‌شود. بعد از این مرحله، بخش فلزی رول‌پلاک انکر بولت باز شده و به سطوح اطراف فشار وارد می‌کند. حداکثر وزنی که این رول‌پلاک می‌تواند تحمل کند، 200 کیلوگرم برآورد شده است.

رول پلاک کناف

یکی دیگر از انواع رول‌پلاک که با کارایی منحصربه‌فرد خود معرفی می‌شود، رول‌پلاک کناف نام دارد. این ابزار به‌ویژه برای نصب وسایل در دیوارهای توخالی مناسب است؛ چراکه پس از نصب، یک بخش ضخیم را پشت این سطوح ایجاد می‌کند. زمانی که پیچ را در درون رول‌پلاک کناف محکم می‌کنید، رول‌پلاک گسترده شده و مانند یک چتر شکل خمیده‌ای به خود می‌گیرد. اگر قصد نصب وسایل سبک برروی سقف را دارید و یا می‌خواهید انواع پانل‌ها را نصب کنید، رول پلاک کناف تهیه شده از تولید کننده پیچ و مهره گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود.

انواع رول پلاک

رول پلاک سقفی

رول‌پلاک سقفی از دیگر انواع رول‌پلاک به‌شمار می‌رود که برای نصب اشیا و وسایل مختلف برروی دیوارهای توخالی و سقف مناسب است. این ابزار، پره‌های فنری دارد که برروی رزوه‌های پیچ قرار می‌گیرد. روش کار رول‌پلاک سقفی به این شکل است که ابتدا آن را با پره‌های فنری بسته در داخل سوراخ ایجاد شده روی دیوار قرار می‌دهید، سپس با محکم کردن پیچ، پره‌های فنری آن باز می‌شود و استحکام قابل‌توجهی را فراهم می‌کند.

 فلزی

همان‌طور که از نام رول‌پلاک فلزی مشخص است، این ابزار با فلز باکیفیت تولید می‌شود. قدرت و استحکام رول‌پلاک فلزی، آن را به بهترین و مناسب‌ترین گزینه در نصب اجسام سنگین برروی تمام سطوح تبدیل کرده است. همچنین اگر قرار است برای نصب وسایل از پیچ‌های بزرگ استفاده کنید بهتر است رول‌پلاک فلزی را درنظر داشته باشید. لازم به ذکر است که این نوع رول‌پلاک، نصب وسایل مختلف، از سبک تا سنگین را برروی دیوارهای قطور نیز آسان کرده است.

 فیشر

رول‌پلاک فیشر از دیگر گزینه‌های موجود در خانواده رول‌پلاک‌ها محسوب می‌شود که با نام شرکت سازنده خود شناخته می‌شود. شرکت فیشر در بین محصولات خود، نوعی رول‌پلاک از جنس پلاستیک مرغوب تولید و عرضه کرده است که نصب وسایل برروی دیوارها و سطوح سیمانی، بتنی و سنگی را امکان‌پذیر کرده است. زمانی که رول‌پلاک فیشر روی دیوار نصب می‌شود، حجم آن افزایش یافته و استحکام قابل‌قبولی را ایجاد می‌کند.

به خواندن ادامه دهید: پیچ و مهره گالوانیزه سرد چیست؟

سخن پایانی

از آنجایی که رول پلاک از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین لوازم موجود در هر نوع جعبه ابزاری به‌شمار می‌رود، در این مطلب به معرفی انواع رول‌پلاک و کاربردهای متفاوت هرکدام از آن‌ها پرداختیم. انتخاب رول‌پلاک مناسب برای نصب وسایلی که وزن و ویژگی‌های متفاوتی دارند و همچنین سطوحی که با متریال و مقاومت مختلف شناخته می‌شوند، لازم و ضروری است. تنها در این صورت است که می‌توانید از نصب صحیح وسایل و اشیا مطمئن شوید و از استحکام ایده‌آل آن‌ها خاطرجمع باشید. برای اتصال اشیا و لوازم مختلف، موارد مطرح شده در این مطلب را به‌خاطر بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *