تولید کننده پیچ و مهره

تصور جهانی عاری از پیچ‌ومهره ممکن نیست! ابزاری کوچک که به دست شرکت‌های مختلف تولید کننده پیچ و مهره ساخته می‌شوند؛ ولی از همه جا سر در می‌آورند و جایی نیست که بدون حضور موثر آن‌ها به استحکام برسد. با نقش‌های حساسی که این وسایل کوچک دارند، تولید و ساخت آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد و انواع شرکت تولید کننده پیچ و مهره در این زمینه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 اولین تولید کننده پیچ و مهره

برادران وایت اولین کسانی بودند که در سال 1776 اولین دستگاه‌ تولیدکننده پیچ را در دنیا ساختند و بنای استفاده از این وسایل را در هر وسیله و مکانی گذاشتند که بتوانید به آن فکر بکنید. شاید بتوان گفت آن‌ها در زمان خود بزرگترین تولید کننده پیچ و مهره شناخته می‌شدند.

روش اولیه این برادران سخت‌کوش و علاقه‌مند به صنعت به فرایندهای امروزی رسیده است که شامل مراحلی می‌شودکه به‌احتصار و با زبانی ساده عبارت‌اند از:

  • برش مفتول فولادی
  •  چرخاندن مفتول فولادی در قالب مورد نظر
  •  حرارت‌دهی مفتول (فورج سرد)
  •  پرس محصول در چند مرحله
  •  دنده‌زنی

هرکدام از این مراحل تابع معیارهای معینی است که در سطح جهان شناخته شده‌اند و استانداردهایی در آن‌ها رعایت می‌شود که شماره گرید و سطح کلاس محصول نهایی را مشخص می‌کند.

کلاس پیچ‌ومهره‌ها

صنعت پرکاربرد پیچ فروشی محصولات خود یعنی انواع پیچ‌ها و مهره‌ها را در گریدها و مدل‌های بسیار متنوعی تولید می‌کند و استانداردهایی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. از جمله این استاندارها می‌توان به DIN و ASTM اشاره کرد که شرکت تولیدکننده متین بولت نیز آن‌ها را در ساخت محصولات باکیفیت خود کاملا رعایت می‌کند.

به‌طور کلی هر پیچ‌ومهره‌ای که می‌بینید برای خود کلاسی دارد که هرچه کلاس آن بالاتر باشد، مقاوت و استحکام آن نیز بیشتر خواهد بود؛ بنابراین در این زمینه هرچه باکلاس‌تر باشند، محبوب‌تر خواهند بود. در ادامه بیشتر با این درجه‌ها و گریدها آشنا خواهید شد.

معرفی کلاس محصولات تولید کننده پیچ و مهر

گریدهای مشخص و تعریف‌شده‌ای برای ساخت انواع پیچ‌ها و مهره‌ها وجود دارد که مشتریان براساس آن‌ها محصول مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنند و تولیدکنندگان می‌کوشند کالاهای خود را در تمام این درجه‌ها و گریدها به تولید برسانند.

تولید پیچ و مهره

پیچ و مهره کلاس 5.6

پیچ‌های این دسته را که با عنوان «پیچ آهن» از آن‌ها یاد می‌شود، در دو شکل کلی می‌توان مشاهده کرد. یکی شکل آن‌ها تحت استاندارد DIN931 به‌صورت نیم‌دنده و دیگری با استانداردDIN933 به‌شکل تمام‌دنده به تولید می‌رسد. علاوه‌بر این معیارها در هر دوی این محصولات، استاندارد ISO 898 نیز رعایت می‌شود. برای بستن این پیچ‌ها باید از مهره‌های کلاس 5 به بالا استفاده کرد.

ویژگی‌ها

محصولاتی با کلاس فوق انعطاف‌پذیری بالایی دارند و چون در ساخت مفتول آن‌ها کربن کمتری به کار می‌رود، نسبت به کالاهای دیگر کلاس‌ها استقامت کمتری دارند. درجه تحمل سختی آن‌ها در حد تحمل 50 کیلوگرم باری است که در سطح مقطع یک میلی‌متر قرار بگیرند.

مواد تشکیل‌دهنده

تولید کننده پیچ و مهره برای ساخت این محصولات در ساختار آن‌ها حدود 55/0 درصد کربن، 05/0 درصد فسفر و 06/0 درصد گوگرد به کار می‌برد.

کاربرد

زمینه‌های استفاده از این ابزار بیشتر در اتصالاتی است که به مقاومت کششی پایینی نیاز دارند. این وسایل در دسته پیچ‌های متریک طبقه‌بندی می‌شوند.

پیچ و مهره کلاس 8.8

در بین گریدها با محصول دیگری آشنا می‌شویم که از کلاس 8.8 برخوردار است و پیچ و مهره پریزاد نیز آن‌ها را تولید می‌کند. این گروه رایج‌ترین و پرکاربردترین پیچ‌ها شناخته می‌شوند که در اتصالات شش‌گوشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصطلاح بازاری آن‌ها نیز «پیچ خشکه» است. برای اتصال آن‌ها نیز باید مهره‌هایی با کلاس 8 و بالاتر را به کار برد.

ویژگی‌ها

این کالاها از‌نظر سنجش سختی در ردیف پیچ‌هایی قرار دارند که میزان استقامت کششی آن‌ها در حد متوسط ارزیابی می‌شود. در آزمایش‌های دقیق‌تر، نتیجه نشان می‌دهد که محصولات فوق توانایی تحمل 80 کیلوگرم بار را در هر میلی‌متر مربع از سطح دارند. سطح کششی آن‌ها نیز در سطح قابل قبولی است و تا 80 درصد نیروی کششی را تحمل می‌کنند و از استقامت استانداردی برخوردار هستند.

پیچ و مهره کلاس 10.9

گرید دیگر برای پیچ‌ها و مهره‌ها با شماره 10.9 مشخص می‌شود که یک تولید کننده پیچ و مهره باید اصول استاندارد ASTM A324 را در ساخت و تهیه آن‌ها رعایت کند. در تولید این محصولات ترکیبی از فلز فولاد و کربن وجود دارد.

عرضه پیچ و مهره

ویژگی‌ها

گروه 10.9 درشمار ابزارهایی با مقاومت بالا رده‌بندی می‌شوند و این نتیجه‌ای است که از تست تنسایل یا ماشین نیرو به دست آمده است. اتصال این پیچ‌ها با استفاده از مهره‌هایی با کلاس 10 و بالاتر صورت می‌گیرد. تغییر طول گام آن‌ها از یک میلی‌متر برای پیچ با قطر خارجی 6 میلی‌متر تا 6 میلی‌متر برای پیچ‌هایی با قطر خارجی 72 میلی‌متر ممکن است. نتیجه آزمایش‌ها و تست‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که مقاومت کششی این نوع تا 1040 مگاپاسکال و مقاومت خستگی آن تا 940 مگاپاسکل می‌رسد.

کاربرد

از این دسته محصولات در صنایعی مثل نفت و گاز می‌توان بهره‌برداری کرد؛ همچنین در ساخت سازه‌های ساختمانی و تاسیسات مخابراتی نیز قابل استفاده هستند و در صنعت سد‌سازی نیز به کار می‌روند.

پیچ و مهره کلاس 12.9

هر تولیدکننده موفق و متعد در زمینه ساخت انواع پیچ‌ومهره حتما به ساخت این کلاس علاقه دارد؛ زیرا آن‌ها با ویژگی‌های ارزشمند و قابل اعتنایی به تولید می‌رسند.

ویژگی‌ها

محصولات گرید 121.9 براساس استاندارد ASTM F568 به تولید می‌رسند و دارای بالاترین مقدار کربن در ترکیب با فولاد هستند. درزمان سخت‌کاری حرارتی عوامل موثر و کارآمدی روی مفتول فولادی آن‌ها پیاده می‌شود. این گروه ابزارهایی را تشکیل می‌دهند که بسیار سخت هستند و از مقاومت کششی استاندارد برخوردارند. نتیجه تست تنسایل آن‌ها از مقاومت 1220 مگاپاسکال حکایت دارد و میزان سختی آن‌ها بین 38 تا 44 راکول به دست آمده است. مقاومت خستگی آن‌ها 1100 مگاپاسکال اعلام می‌شود و برای استفاده از آن‌ها باید از مهره‌هایی با کلاس 12 کمک گرفت.

کاربرد

این پیچ‌های محکم و مقاوم برای بهره‌برداری در صنایع سنگینی مثل ساخت دکل، پل‌سازی و ساخت‌وسازهای ساختمانی بسیار مناسب هستند. آن‌ها توانایی تحمل بارهای 120 کیلوگرمی را به‌ازای هر میلی‌متر مربع سطح مقطع دارند و می‌توانند معادل 1077 نیوتن فشار را تحمل کنند.

آشنایی با تولید کننده پیچ و مهره

شرکت متین بولت به‌عنوان یک تولید کننده پیچ و مهره می‌کوشد در صنعت ساخت انواع این ابزارها با عرضه تولیدات متنوع و باکیفیت نیاز مشتریان خود را در صنایع مختلف برطرف سازد و بتواند درشمار بزرگترین تولید کننده پیچ و مهره قرار بگیرد که محصولاتش با جلب اعتماد بالای مصرف‌کنندگان رضایت آن‌ها را به دست می‌آورد.

این شرکت صنعتی طیف گسترده‌ای از پیچ‌های خشکه، آهنی، اتاقی، سوکی، آلن، پیچ استیل ، خودکار، mdf ،‌pvc ، و شیروانی را تولید می‌کند. محصولات و پیچ و مهره پریزاد در فرایندهای تولید خود تابع استانداردهای بین‌المللی BS، ISO، ANSI، DIN، ASTM و UNI است تا نیازهای کشور را مطابق با الگوهای تاییدشده جهانی برطرف سازد.

جمع‌بندی

طیف گسترده‌ای از مدل‌های مختلف پیچ‌ومهره وجود دارند که توسط شرکت‌های تولید کننده پیچ و مهره ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. کاربرد این ابزار در صنایع متعدد و سنگین از اهمیت بالای آن‌ها حکایت دارد. این محصولات در گریدها و کلاس‌های متفاوتی به تولید می‌رسند که هرکدام از درجه استقامت، درجه سختی و میزان معینی از استقامت کششی برخوردار هستند که میزان تحمل بار را در هر میلی‌متر مربع سطح آن‌ها مشخص می‌کند. شرکت متین بولت با ساخت کالاهای متنوعی از پیچ و مهره پریزاد درشمار مراکز تولیدکننده معتبر در این زمینه است.