وبلاگ

شیار پیچ و انواع آن

شیار پیچ

روی کلگی پیچ، خط‌ها و شکل‌های فرو رفته‌ای وجود دارد که به آن‌ها شیار یا درایو می‌گویند. این شیارها را بر اساس کاربردهای مختلفی طراحی می‌کنند. این سرپیچ‌ها همان قسمت‌هایی هستند که با کمک پیچ گوشتی و دیگر ابزارهای مشابه به راحتی باز یا بسته می‌شوند. گاهی اوقات این شیارها یک مزیت به شمار آمده و گاهی نیز یک ویژگی منفی خواهند بود. قبل از اینکه وارد مبحث انواع درایو ها شویم، خوب است به این نکته نیز اشاره کنم که این محصولات برای اهداف متنوعی طراحی می شوند. از جمله آنها مطمئن شدن از میزان استحکام و گشتاوری بالای آنها است.

انواع شیار پیچ از نظر کلگی

از انواع شیار پیچ یا درایو می توان به این موارد اشاره کرد: پیچ سر تابه ‌ای، پیچ گنبدی یا سر دکمه ‌ای و سر گرد. پیچ‌ ها ممکن است به صورت خرپا یا سر قارچ نیز طراحی شوند. پیچ ‌های سر صاف یا خمیده و پیچ‌ های سر بیضی از انواع دیگر این پیچ ‌ها می‌باشند. هر یک از این سرپیچ‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و کاربرد ویژه‌ای نیز دارند؛ به عنوان مثال سرپیچ سرتابه‌ای ، به صورت دایره ای طراحی شده است. بااین‌همه، سطح بالایی آن کاملا صاف می‌باشد. یک نوع دیگر این نوع محصول، پیچ درایو فیلیپس است. برخی از کارشناسان معتقدند، این محصول بهترین نوع خود می باشد. این پیچ ها دارای نوکی تیز بوده و کناره های مخروطی آن از ویژگی های شاخص این نوع پیچ است. این پیچ همچنین دارای گوشه های گردی نیز است. به دلیل اینکه این پیچ دارای چهار نقطه تماس پایدار می باشد، بیشتر تکنسین ها ترجیح می دهند تا از این پیچ به جای پیچ های شکاف دار استفاده کنند. هنگام خرید پیچ و مهره به این تفاوت ها دقت کنید.

انواع شیار پیچ

سرپیچ گنبدی یا سر دکمه از دیگر انواع مختلف شیار پیچ است. این سرپیچ ها به شکل دایره ای طراحی می شوند و اگر از بالا به آن ها نگاه کنید، به صورت نیمکره آن ها را مشاهده خواهید کرد. این سرپیچ ها در نسبت به انواع سر گرد، از لبه خارجی بلندتری برخوردار هستند. سرپیچ های سر گرد نیز به شکل دایره بوده و از بالا به شکل نیمکره دیده می شوند.

سرپیچ های خرپا یا سر قارچ هم فرم دایره ای دارند و از قسمت بالا شبیه یک نیمکره می باشند؛ با این اختلاف که لبه بیرونی این محصول در مقایسه با محصولات مشابه کمی کوتاه تر است. سرپیچ شکاف دار نیز محصولی است که بسیار مورد تکنسین ها قرار می گیرد. این سرپیچ از آنجا که به گشتاوری کمی نیاز دارد لذا به راحتی می توان با کمک ابزارهای ساده آن ها را باز و بسته کرد. پیچ سر تخت (solted)، پیچ چهارسو، ترکیبی، مربعی، سوکتی یا آلنی و پیچ ستاره‌ای از جمله انواع سرپیچ‌های شیاردار می‌باشند. پیچ لگ نیز از دیگر انواع سرپیچ‌ها از نظر درایو بوده و در این طبقه‌بندی جای می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:آشنایی با 4 مدل پیچ پرکاربرد

علامت های ثبت شده در درایو پیچ

اگر دقت کرده باشید، گاهی کنار شیار پیچ علائمی ثبت می‌شود. در بعضی از سرپیچ‌ها می‌توان علامت فلش یا حرف L را مشاهده کرد. این نشانه به چپ گرد بودن محصول اشاره دارد. البته سرپیچ‌هایی نیز داریم که به پیچ‌های راستگرد معروف هستند. سرپیچ‌های چپ گرد معمولا شیارهای تندی در مقایسه با سرپیچ‌های راستگرد دارند. نکته دیگری که باید اضافه کنم، عمیق‌تر و زاویه‌ دار‌تر بودن سرپیچ‌های راستگرد می‌باشند. توصیه می‌کنم قبل از خرید، کاملا محصول را بررسی کنید. تمامی نشانه‌های ثبت شده بر روی پیچ‌ها دارای معنی هستند. اگر معنی این علائم را نمی‌دانید از کارشناس فروش در این باره توضیح بخواهید. قابل ذکر است، نشانه ها که حکم شناسامه پیچ را ایفا می کنند، می توانند ویژگی هاو استاندارد پیچ را به کاربران معرفی کنند. نشانه های ثبت شده روی پیچ به خوبی جنس، تنسایل و سختی و استاندارد در اندازه را به تکنسین های نشان می دهند. این علائم گاه معرف عملیات حرارتی نیز می باشند.

شیارهای پیچ

چرا شیار پیچ به شکل های متنوعی طراحی می شوند؟

اگر به عکس‌هایی که در این صفحه قرار دادم دوباره نگاه بیندازید، متوجه تنوع شیارهای روی کلگی پیچ می‌شوید. شکل‌های ستاره‌ای، مربعی، خطی و غیره که روی کلگی این پیچ‌ها طراحی شده‌اند، تنها برای زیبایی نیست. یکی از مزایای این نوع شکل‌ها، تامین امنیت پیچ است. استفاده از پیچ‌های معمولی برای تجهیزات نظامی و پزشکی و غیره توصیه نمی‌شود. در حالیکه شیارهایی که به شکل‌های نوآورانه طراحی می‌شوند، امکان دستکاری افراد غیر متفرقه را به صفر می‌رسانند. این نوع پیچ‌ها برای باز و بسته شدن به ابزار متفاوتی نیاز خواهند داشت. در حقیقت مزیت اصلی این پیچ‌ها در این است که به راحتی نمی‌توان آنها را باز یا بسته کرد. یک دلیل دیگر برای طراحی متنوع شیارها، برجسته کردن برند شرکت سازنده است. شرکت پیچ فروشی با ساخت پیچ‌های متنوع قصد دارد تا محصولات خود را متمایزتر از دیگر رقبا به بازار معرفی کند.

همچنین ببینید:استیل ضد زنگ و فولاد کربن، مقایسه‌ای جامع و بی‌طرف

بررسی معایب سرپیچ ها

استفاده از شیار پیچ مزایایی برای کاربران آن دارد که غیرقابل انکار است؛ با این همه دارای معایبی نیز می‌باشد. همانطور که در متن بالا نیز به آن اشاره کردم، این سرپیچ‌ها برای باز و بسته کردن به ابزار مخصوصی نیاز دارند. گاهی اوقات دسترسی به این ابزار خاص ممکن است دشوار باشد. همچنین این نوع سرپیچ‌ها به دلیل نوع طراحی که دارند زمان بسیار زیادی را برای نصب پیچ به خود اختصاص می‌دهند. اگر تعداد سرپیچ‌ها زیاد باشد، تکنسین باید وقت بیشتری برای این کار در نظر بگیرد. این در حالی است که گاه زمان، در اجرای پروژه‌ها یک عامل مهم و اساسی است. علاوه براین، ممکن است در ظاهر دستگاه، اثر پیچ مشاهده شود و روی ظاهر آن اثر ناخوشایندی بگذارد. این نکته را هم اضافه کنم که به دلیل نوع طراحی این پیچ‌ها، امکان تنظیم آنها از بین می‌رود. به بیانی دیگر، سرپیچ‌ها به طرز محکمی روی قطعه ثابت می شوند و امکان تنظیم مجدد را به تکنسین نمی دهند. شما میتوانید تمامی این پیچ ها را فقط با یک تماس از پیچ و مهره پریزاد تهیه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *