وبلاگ

معرفی 10 پیچ پرکاربرد

معرفی 10 پیچ پرکاربرد

پیچ‌ها اجزای کوچکی هستند که نقش مهمی در اتصال و محکم نگه‌داشتن قطعات مختلف در کنار هم دارند. این اتصالات رزوه‌دار اغلب از جنس فولاد یا آهن ساخته می‌شوند و انواع مختلفی دارند که هر یک کاربرد خاصی در صنایع مختلف از ساخت ماشین‌آلات گرفته تا ساختمان‌سازی و نجاری پیدا می‌کنند. انکر بولت، پیچ شش گوش و پیچ آلن بعضی نمونه‌هایی از پیچ پرکاربرد هستند.

پیچ و مهره‌ها به عنوان یکی از روش‌های اتصال غیر دائمی سال‌هاست که در خانه‌ها و صنایع مختلف به کار می‌روند. انتخاب پیچ پرکاربرد و مهره مناسب برای اطمینان از استحکام و پایداری سازه‌ها امری ضروری است.  پیچ و مهره پریزاد در این مقاله شما رو با انواع رایج و کاربردی پیچ و مهره‌ها آشنا می‌کند و  باهم کاربرد هر یک را بررسی می‌کنیم.

کاربرد پیچ‌ها چیست؟

پیچ‌ها با وجود اینکه در نگاه اول ممکن است به چشم نیایند اما نقش بسیار حیاتی در ساخت و ساز، تعمیرات و حتی سرگرمی‌هایی مانند نجاری دارند. این ابزار ساده از کابینت‌سازی گرفته تا ساخت میزهای چوبی همه چیز را در کنار هم نگه می‌دارد.

خرید پیچ و مهره مناسب در میان تنوع زیاد آن‌ها در ابزارفروشی‌ها ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد. هر پروژه به نوع خاصی از پیچ نیاز دارد و آشنایی با انواع پیچ‌ها و کاربردهای آن‌ها به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. با ما همراه باشید تا با دنیای پیچ‌ها بیشتر آشنا شوید و بتوانید در پروژه‌های خود از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اسکلت پیچ و مهره‌ در ساختمان سازی

پیچ شش گوش

پیچ‌های شش گوش یکی از انواع پیچ پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. این پیچ‌ها در اندازه‌ها و جنس‌های متنوعی تولید می‌شوند تا نیازهای مختلف را برآورده کنند. در انتخاب پیچ شش گوش مناسب عواملی مانند اندازه، قطر رزوه و کلاس پیچ اهمیت دارند. اما مهم‌ترین عامل قطعه یا محلی است که پیچ در آن استفاده می‌شود. در صنعت ساختمان‌سازی پیچ HV از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های پیچ شش گوش است.

پیچ های پرکاربرد

پیچ دیوار خشک (درای وال)

این پیچ‌ها به طور خاص برای نصب پانل‌های دیوار خشک یا درای وال طراحی شده‌اند و در اندازه‌های 1 تا 3 اینچی موجود هستند. سر شیپوری شکل آن‌ها باعث می‌شود پیچ به راحتی در پانل‌های چوبی فرو رود، بدون اینکه به پوشش کاغذی محافظ آن‌ها آسیبی وارد کند. برای استفاده از این پیچ‌ها نیازی به سوراخ‌کاری اولیه نیست و به راحتی در تیرها و ستون‌های چوبی نفوذ می‌کنند. برای نصب پانل‌های دیوار خشک به ستون‌های فلزی باید از پیچ‌های مخصوص این کار استفاده کرد.

پیچ ام دی اف (MDF) پرکاربرد

ورقه‌های ام دی اف معمولاً در قرنیزها و ساخت قفسه‌ها به کار می‌روند. این ورقه‌ها سخت‌تر از چوب هستند و استفاده از پیچ‌های معمولی روی آن‌ها ممکن است باعث ترک خوردنشان شود. برای جلوگیری از این مشکل دو راه وجود دارد که شامل ایجاد سوراخ قبل از نصب پیچ معمولی یا استفاده از پیچ‌های ام دی اف خودکار است. اندازه این پیچ‌ها مشابه پیچ‌های معمولی است اما سر ستاره‌ای آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده که از ایجاد شکاف روی ام دی اف جلوگیری می‌کند.

پیچ سر مته‌ای (Self-Drilling)

پیچ سر مته‌ای یکی دیگر از انواع پیچ پرکاربرد بدون نیاز به مهره است. این پیچ همان‌طور که از نامش پیدا است ترکیبی از قابلیت‌های مته و پیچ را در خود دارد. سر این پیچ مانند مدل خودکار می‌تواند به اشکال مختلف ساخته شود و با پیچ‌گوشتی یا آچار باز و بسته می‌شود.

بدنه پیچ سر مته‌ای تماماً رزوه شده و نوک آن مانند مته طراحی شده است. این ویژگی به پیچ اجازه می‌دهد در حین ورود به قطعه آن را سوراخ کند و نیاز به پیش سوراخ‌کاری را از بین ببرد. این پیچ‌ها معمولاً در ساخت و ساز، صنایع فلزی و سایر کاربردهایی که نیاز به اتصال مواد فلزی یا کامپوزیت دارند استفاده می‌شوند.

پیچ پرکاربرد T

استفاده گسترده از آلومینیوم در صنایع مختلف، آن را به ماده‌ای مناسب برای تولید قطعات و لوازم جانبی با کیفیت تبدیل کرده است. یکی از این قطعات مهره T است. این مهره‌ها از اجزای مهم در اتصالات صنعتی هستند و کاربردهای متنوعی در ساخت سازه‌های آلومینیومی دارند. در واقع اتصال پروفیل‌های آلومینیومی بدون مهره T به یکدیگر و سایر قطعات غیرممکن است. برای استفاده از مهره Tآن را در سوراخ پروفیل آلومینیومی قرار داده پیچ را در جهت بسته شدن بچرخانید مهره را به سمت بالا فشار دهید تا با لبه داخلی شیار پروفیل ثابت شود و در نهایت پیچ را تا حد امکان محکم کنید.

پیچ پرکاربرد

پیچ کله قارچی

پیچ سر قارچی نوعی پیچ ماشینی با سر گنبدی شکل و قطر زیاد است که برای ایجاد سطح باربری بزرگتر طراحی شده است. این پیچ‌ها در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند و در اندازه‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند تا با انواع مواد سازگاری داشته باشند. پیچ کله قارچی از سیم و رزوه گالوانیزه ساخته می‌شود و یکی از کاربردهای رایج آن نصب سینی کابل است.

پیچ پرکاربرد مربعی

پیچ‌های مربعی قبل از رواج پیچ‌های شش گوش محبوب‌ترین نوع پیچ در بازار بودند. طراحی سر بزرگ آن‌ها احتمال لغزش آچار هنگام باز و بسته کردن پیچ را کاهش می‌داد. امروزه نیز در برخی کاربردها پیچ‌های مربعی بزرگ ممکن است عملکرد بهتری نسبت به سایر انواع پیچ پرکاربرد داشته باشند. به طور کلی پیچ و مهره‌های مربعی همچنان یکی از پرمصرف‌ترین اتصالات هستند و در پروژه‌ها و اتصالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید: پیچ و مهره گالوانیزه گرم

پیچ خشکه

انواع پیچ خشکه با گرید یا کلاس مشخص می‌شوند که ترکیبی از دو عدد است که با نقطه از هم جدا می‌شوند. عدد اول نشان‌دهنده حداکثر تحمل تنش و عدد دوم نسبت تنش تسلیم به حداکثر تنش است. به عنوان مثال در پیچ خشکه 8.۸، عدد 8 اول به معنای حداکثر تنش 800 نیوتن بر متر مربع و عدد دوم به معنای 80 درصد نسبت تنش تسلیم به حداکثر تنش است. هرچه کلاس یا گرید پیچ بالاتر باشد استحکام و میزان کربن استفاده شده در آن نیز بیشتر است.

پیچ خشکه انعطاف‌پذیری کمتر و مقاومت بیشتری نسبت به پیچ‌های آهنی دارد و بیشتر در ساختمان‌سازی، خودروسازی، سدسازی، صنایع پتروشیمی، نفت و… به کار برده می‌شود. این پیچ ظرفیت تحمل وزن بالاتری نسبت به سایر پیچ‌های آهنی دارد و در بازار به صورت گالوانیزه سرد یا گرم موجود است.

پیچ چوب

پیچ چوبی یک قطعه فلزی بزرگ است که به عنوان پیچ مسافرتی و پیچ پرکاربرد نیز شناخته می‌شود. این پیچ‌ها معمولاً دارای سر شش گوش هستند و برای کاربردهای فشار بالا طراحی شده‌اند. پیچ‌های چوبی در اندازه‌های مختلف موجود هستند، اما معمولاً حدود 1 تا 3 اینچ طول و حداقل 0.۲۵ اینچ ضخامت دارند. به دلیل ساختار طراحی خاص این پیچ‌ها از مقاومت بالایی برخوردارند و برای کاربردهای نجاری که نیاز به اتصال اجسام سنگین دارند ایده‌آل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *