وبلاگ

پیچ خودکار چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

پیچ خودکار

در بین انواع متنوع پیچ‌ها به‌عنوان ابزاری بسیار پرکاربرد، پیچ خودکار با کارکردهای متفاوتی که دارد، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. این نوع از پیچ‌ها قادر هستند در حین قرار گرفتن روی قطعه مورد نظر و در نقطه اتصال اجسام به یکدیگر، مسیر خود را بدون این‌ که به سوراخ کردن از قبل نیاز باشد، با حرکت خود باز کنند و پیش بروند. خرید انواع پیچ و مهره با کیفیت بالا را در سایت متین بولت با خیال راحت انجام دهید.

ویژگی انواع پیچ خودکار

پیچ‌های خودکار دارای طیف گسترده‌ای از الگوها و مدل‌های سر یا نوک و رزوه هستند و تقریبا آن‌ها را می‌توان با هر طرح و مدلی پیدا کرد. ویژگی رایج این ابزار پرکاربرد و محبوب را باید پوشانده شدن تمام طول پیچ از نوک تا سر آن با رزوه دانست که باعث می‌شود با قرار گرفتن نوک آن‌ها روی ماده یا قطعه مورد نظر بتوانند مسیر خود را با تراشیدن و سوراخ کردن ایجاد کنند. به‌طور کلی این دسته از وسایل را می‌توان با نگاه به ظاهر آن‌ها و از روی تفاوت‌هایی تشخیص داد که با دیگر هم‌ردیفان خود دارند. این ویژگی‌ها به شرح ذیل هستند:

  •  ساختار و ظاهر مخروطی
  •  در برداشتن انواع رزوه‌ها در اندازه‌های کوچک یا بزرگ، ریز یا درشت با ضخامت یا قطر متفاوت
  •  بهره‌مندی از نوک تیز در انتها
  •  پرچ شدن بدون نیاز به داشتن مهره
  •  فرو رفتن کامل در اجسام و محکم کردن اتصالات
  •  دارای مدل‌های مشخص و محدود
  •  استفاده از رولپلاک

موارد فوق خصوصیات اصلی یا مهم‌ترین ویژگی‌های پیچ خودکار را تشکیل می‌دهند که به‌راحتی در بین انواع دیگر قابل شناسایی هستند.هنگام خرید پیچ و مهره به این ویژگی ها توجه کنید.

انواع پیچ خودکار

رایج‌ترین کاربرد انواع پیچ خودکار

شاید شما هم تابه‌حال در شرایطی قرار گرفته‌اید که باید دو قطعه یا دو نقطه را به هم وصل کنید، درحالی که فقط به یک سمت ماده یا جسم مورد نظر دسترسی دارید. در چنین وضعیتی تنها می‌توانید پیچ را از یک طرف به محل تقاطع و اتصال دو قطعه بفرستید. برای انجام این کار بهترین راه استفاده از پیچ‌‌هایی با ویژگی خودکار است.

اینک با در نظر گرفتن چنین توانایی و خصوصیاتی در این نوع پیچ‌ها می‌توان گفت بیشترین زمینه‌های کاربرد و استفاده آن‌ها،در تولید و ساخت محصولات مختلفی است که باید قطعات آن‌ها از یکدیگر جدا و دوباره به هم وصل شوند؛ مانند مدل‌های مختلف مبلمان یا دیگر وسایل مشابه. علت آن است که این گونه خاص از پیچ‌ها می‌توانند در همان مسیر و فضایی قرار بگیرند که آن را با فشردن و حرکت دادن رزوه‌های خود ایجاد کرده‌اند و دوباره امکان قرار گرفتن در همان موقعیت‌ را دارند.

بیشترین کاربرد پیچ های خودکار

با اوصاف فوق می‌توان ادعا کرد گسترده‌ترین عرصه کاربرد این وسایل در صنعت نجاری است که به‌‌منظور وصل کردن اجزای متعدد و قطعات مختلف چوبی به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنند؛ همچنین در صنعت ساخت مبلمان برای نصب پشتی‌ها، صندلی‌ها و پایه‌ها می‌توان به این وسایل تکیه کرد. از دیگر زمینه‌های استفاده آن‌ها می‌توان به ساخت وسایل تزیینی و نصب لوازم مربوط به آن‌ها اشاره کرد؛ مثل اجزای دکوراتیو و موارد مشابه.

علاوه‌بر موارد فوق به نمونه و مثال‌های زیر هم باید اشاره کرد که ابزار فوق در آن‌ها بسیار موثر است:

در صنعت کابینت‌سازی برای وصل کردن درها و اتصال ریل‌ها و رفوها و همچنین به‌منظور قرار دادن قطعات داخلی از نمونه‌ها و مدل‌های مختلف پیچ‌های خودکار استفاده می‌شود. برای ساخت انواع درها و پنجره‌ها نیز باز هم به کمک آن‌ها نیاز است؛ مثل وصل کردن درها یا پنجره‌ها به قاب‌هایشان‌. در کارهای دیگری مثل نصب میز و صندلی یا پرده و چوب‌پرده و همچنین نصب پانل‌های مختلف روی دیوار یا سقف باز هم باید به سراغ این ابزار کوچک اما بسیار محبوب و پرکاربرد رفت.

انواع پیچ خودکار

اگر فکر می‌کنید این نوع پیچ‌ها را تا حالا ندیده‌اید یا آن‌ها را نمی‌شناسید، احتمالا اشتباه می‌کنید. نام برخی وسایل ما را دچار این اشتباه می‌کند. خود من هم اول همین فکر را می‌کردم و تصورم از آن‌ها، ابزار بسیار خاصی بود؛ ولی با خواندن ویژگی‌های آن‌ها و کاربردهایشان فهمیدم نه‌تنها آن‌ها را قبلا دیده‌ام و می‌شناسم؛ بلکه حتی از آن‌ها در برخی کارهای داخلی خانه هم استفاده کرده‌ام و چقدر هم از نتیجه کار راضی بوده‌ام. وقتی با نمونه‌ها و مدل‌های مختلف آن‌ها بیشتر آشنا شوید حتما حرف من را تایید می‌کنید.

بیشتر بدانید:انواع پیچ و مهره

‌‌ انواع پیچ خودکار شامل فهرست قابل توجهی از مدل‌های مختلف می‌شود و تنوع بالایی از آن‌ها را نشان می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

پیچ های خودکار

 براساس شکل رزوه‌

یکی از راه‌های دسته‌بندی کردن محصولات متعدد ازجمله پیچ خودکار شکل ظاهری آن‌هاست. این ابزار به‌دلیل داشتن رزوه‌هایی با طرح‌های مختلف امکان قرار گرفتن در دو دسته‌ جداگانه زیر را دارند:

کاتر

کاترها از مدل‌های قدیمی محسوب می‌شوند و رزوه‌های کوچکی دارند که قطرشان با قطر پیچ یکی است.

رولد

رولدها شکل مدرن این محصولات را تشکیل می‌دهند و از خصوصیاتی منحصربه‌فرد برخوردار هستند. آن‌ها، هم مقاومت بشتری دارند، هم از رزوه‌های پهن‌تری کمک می‌گیرند و دوام بالاتری نیز از خود نشان می‌دهند.

 براساس مدل سر آن‌ها

  • دریل یا سر‌مته با کلگی صاف یا پیچ خزینه‌
  •  آلن یا سر‌سوکتی
  •  سر‌شیپوری
  •  سر‌دکمه‌ای، سر‌گرد و سر‌تابه‌ای
  •  با سر فلنجی
  •  شش‌گوش/سوکتی
  •  سر‌ویفری
  •  سر‌تابه‌ای
  •  سر‌پنکیکی
  •  سر‌مربعی
  •  سر‌خرپایی

بر اساس جنس ماده سازنده

  •  پیچ‌های خودکار بتن
  •  پیچ‌های خودکار چوب
  •  پیچ‌های خودکار استیل
  •  پیچ‌های خودکار آهن

جمع‌بندی

در بین انواع مختلف پیچ‌ها نوعی خاصی به‌‌نام پیچ خودکار وجود دارد که به‌راحتی از روی شکل ظاهری و خصوصیات منحصربه‌فرد خود قابل شناسایی هستند. آن‌ها به‌شکل مخروط تولید می‌شود و رزوه‌هایی در اندازه‌های متفاوت دارند. این پیچ‌ها بدون نیاز به مهره قابل استفاده هستند و با نوک تیز خود به‌طور کامل در جسم مورد نظر فرو می‌روند.

کاربرد گسترده این ابزار در صنعت نجاری است و انواع متنوعی از آن‌ها را می‌توان براساس ظاهر رزوه‌ها، شکل سر و جنس مواد تشکیل‌دهنده در بازار دید و آن‌ها را تهیه کرد. این وسایل بسیار محبوب و پرکاربرد هستند. پیچ و مهره پریزاد با ارائه این مطلب اطلاعاتی درمورد پیچ های خودکار را در اختیار شما عزیزان گذاشته است.

بیشتر بدانید:صفر تا صد مراحل تولید پیچ و مهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *