وبلاگ

پیچ و مهره پلی آمید چیست؟

پیچ و مهره پلی آمید

پلی آمیدها با داشتن برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد مانند مقاومت شیمیایی و مکانیکی و استحکام دربرابر حرارت شناخته می‌شوند. همین مشخصات، این متریال را به بهترین گزینه برای تولید انواع پیچ و مهره تبدیل کرده است. پیچ و مهره پلی آمید که به‌تازگی به جمع انواع پیچ و مهره‌ها پیوسته است، درجایی که نمونه‌های فلزی کاربرد مناسب را ارائه نمی‌کنند، استفاده می‌شوند. این نوع ابزار درواقع پیچ و مهره پلاستیکی هستند که کاربری‌های خاص خود را دارند. برای آشنایی با تمام آن چیزی که باید از این وسیله کاربردی بدانید، با ادامه مطلب همراه شوید.

ویژگی های پیچ و مهره پلی آمید

ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد پیچ و مهره‎های پلی آمید باعث استقبال زیاد کاربران در انتخاب این ابزارها شده است. مواد پلیمری به‌کاررفته در تولید این نوع از پیچ و مهره‌ها که با عنوان پلی آمید یا نایلون نیز معرفی می‌شوند، برای مواردی که به مقاومت بالا دربرابر حرارت، سایش و فشار نیاز است، خوب عمل می‌کنند. برخی از اصلی‌ترین مشخصات پیچ و مهره پلی آمید که آن‌ها را به پرطرفدارترین ابزار تبدیل کرده است، به این شرح است:

مشخصات فیزیکی

ویژگی‌های فیزیکی پیچ و مهره‌های پلی آمید، امکان استفاده از آن‌ها را در محیط‌های مختلف و کاربری‌های متفاوت فراهم کرده است. انعطاف‌پذیری مناسب، استحکام مکانیکی بالا و مقاومت عالی دربرابر هرگونه آسیب خارجی مانند سایش، کشش و فشار، از اصلی‌ترین مشخصه‌های فیزیکی این ابزار محسوب می‌شود.

مشخصات شیمیایی

از دیگر ویژگی‌های پیچ و مهره پلی آمید می‌توان به مقاومت شیمیایی خوب آن‌ها اشاره کرد. این ابزارها که با متریال مقاومی به‌نام نایلون متریک تولید می‌شوند، در برابر آسیب‌های شیمیایی مانند بازها، اسیدها، روغن‌ها و حلال‌ها، مقاومت ایده‌آلی را از خود نشان می‌دهند.

پیچ پلی آمید

مشخصات منحصر به فرد

در بررسی مشخصات پیچ و مهره‌های پلی آمید می‌توان به موارد منحصربه‌فرد زیادی اشاره کرد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است ولی برای اطلاعات بیشتر میتوانید با شرکت پیچ فروشی مد نظر خود مشورت کنید.

  •  مواد سازنده پیچ و مهره پلی آمید نسبت به فلزات، مقاومت بیشتری دربرابر خوردگی دارند. به همین دلیل در مواردی که اتصالات در معرض بخارات اسیدی و شیمیایی و همچنین رطوبت هستند، بهترین گزینه به‌شمار می‌روند.
  •  این ابزارها دارای وزن بسیار پایینی هستند. بنابراین در مواردی مانند کاربردهای هوایی که وزن پایین و سبک بودن از اصلی‌ترین فاکتورها محسوب می‌شود، پیچ و مهره‌های پلی آمید با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شوند.
  •  مقاومت الکتریکی بالا، از دیگر ویژگی‌های متفاوت این ابزار محسوب می‌شود. عایق بودن انواع پیچ و مهره‌های پلی آمید آن‌ها را دربرابر جریان الکتریسته مقاوم کرده است؛ بنابراین در مواردی که می‌خواهید خطر برق‌گرفتگی را کم کنید، بهتر است این پیچ و مهره‌ها را در الویت قرار دهید.
  •  به‌دلیل دردسترس بودن مواد پلاستیکی و روش تولید آسان پیچ و مهره‌های پلی آمید، این محصولات با قیمت بسیار مناسبی به بازار عرضه می‌شوند.

بیشتر بدانید: پیچ چوب چیست؟

انواع پیچ و مهره پلی آمید

پیچ و مهره‌های پلی آمید شامل گزینه‌های متفاوتی است که هرکدام از آن‌ها برای اتصالات خاصی مناسب هستند. این ابزارها درواقع همان کار پیچ و مهره‌های فلزی را انجام می‌دهند؛ با این تفاوت که جنس آن‌ها از پلاستیک است. بنابراین طبیعی است که هنگام خرید این ابزار با انواع مختلفی روبه‌رو شوید. پرکاربردترین انواع پیچ و مهره پلی آمید عبارت است از:

  •  پیچ و مهره آچاری یا شش گوش: این نوع از پیچ و مهره پلاستیکی با بدنه رزوه شده، سر شش گوش و انتهای مسطح، شناخته می‌شود. این پیچ که اتصالات محکمی را فراهم می‌کند، ازنظر شکل ظاهری کاملا شبیه به پیچ آچاری فلزی است.
  •  پیچ و مهره خزینه یا سرتخت: این نوع از ابزارها در دو مدل چهار سو و دو سو تولید می‌شوند و به داشتن کاربردهای عمومی و فراوان شهرت دارند.
  •  پیچ و مهره آلن: از آنجایی که در سر این نوع پیچ و مهره، سوکت وجود دارد، انواع مختلفی از پیچ و مهره آلن با سرهای متفاوت، در بازار به‌چشم می‌خورد. باز و بستن این پیچ‌ها از طریق سوکت‌های آن انجام می‌شود؛ بنابراین با توجه به طراحی متفاوت سوکت باید آچار مخصوص آن را نیز تهیه کنید.
  •  پیچ متری: این پیچ‌ها درواقع یک استوانه پلاستیکی هستند که سطح رزوه شده‌ای دارند. پیچ متری پلی آمید درست همانند پیچ متری فلزی است که با توجه به اندازه و طول مناسب، برش داده می‌شوند.

مهره پلی آمید

کاربرد پیچ و مهره پلی آمید در صنایع مختلف

حالا که با ویژگی‌ها و انواع پیچ و مهره‌های پلی آمید آشنا شدید، بهتر است کاربردهای متفاوت و گسترده آن را نیز بدانید. این ابزارها با کاربردهای فراوان خود، مورد توجه صنایع مختلفی هستند، ازجمله:

  • صنعت خودروسازی

همان‌طور که در بررسی ویژگی پیچ و مهره‌های پلی آمید ذکر شد، این ابزارها در برابر حرارت، فشار و سایش مقاومت بسیار بالایی دارند؛ بنابراین نباید از حضور پررنگ آن‌ها در صنعت خودروسازی تعجب کرد. از این پیچ و مهره‌ها به‌دلیل قابلیت پردازش و سازگاری بالا در تولید و تجمیع قطعات مختلف خودرو مانند بدنه، موتور، سیستم تعلیق و گیربکس استفاده می‌شود.

  • صنایع الکترونیکی

خواص الکتریکی خوب، استحکام مکانیکی ایده‌آل و مقاومت دربرابر حرارت، پیچ و مهره‌های پلی آمید را به پرکاربردترین ابزار در صنعت تولید وسایل الکترونیکی تبدیل کرده است. این ابزار در اتصال و نگهداری قطعات الکترونیکی وسایلی مانند تلفن همراه، کامیپوتر، لپ‌تاپ، تجهیزات شبکه و بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی دیگر کاربرد دارد. برای اطلاعات بیشتر میتوانیدبا تولید کننده پیچ و مهره در ارتباط باشید.

  • صنایع پزشکی

استفاده از پیچ و مهره‌های پلی آمید در تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، دستگاه‌های مختلف پزشکی و عملیات جراحی، به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها است. خواص ضدعفونی، مقاومت دربرابر حرارت و فشار و عدم آسیب به بافت بدن، همان چیزی است که در صنایع پزشکی به آن نیاز است.

  • صنایع ساخت و ساز

کاربرد فراوان پیچ و مهره‌های پلی آمید در صنعت ساخت و ساز را نمی‌توان نادیده گرفت. اتصال، تقویت و تثبیت قطعات مختلف سازه‌ها به ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر ضربه، فشار، تغییرات دما و آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی نیاز دارد. تمام این فاکتورها در پیچ و مهره‌های پلی آمید به‌چشم می‌خورد؛ به همین خاطر اتصال قطعات ساختمانی، سازه‌های فلزی، مبلمان و تجهیزات خانگی با این ابزار، آسان و مطمئن شده است.

همچنین بخوانید: انواع رول پلاک و کاربرد آن ها

سخن پایانی

در این مطلب پیچ و مهره پریزاد به بررسی تمام آن چیزی که باید از پیچ و مهره پلی آمید بدانید، پرداخت. شناخت انواع پیچ و مهره‌های پلی آمید، ویژگی‌ها و کاربردهای آن به شما در استفاده صحیح از این ابزار کاربردی کمک می‌کند. حضور چشم‌گیر انواع پیچ و مهره‌های پلی آمید در صنایع مختلف، نشان دهنده مقاومت و کارایی بالای آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *